منتدى افندينا
مرحبا بك عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه
منتدى افندينا
مرحبا بك عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائه
منتدى افندينا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى افندينا

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
مواضيع مماثلة
المواضيع الأخيرة
» فيلم بوشكاش VCD
ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Emptyالثلاثاء ديسمبر 23, 2014 10:11 pm من طرف فهد

» paul plart :mall cop 209 DVDSCR مترجم
ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Emptyالأحد ديسمبر 14, 2014 5:01 pm من طرف فؤاد أبو فرح

» اضحكوا على طرائف الشارع المصرى
ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Emptyالسبت أغسطس 25, 2012 4:03 pm من طرف faj3r

» قنلة افندينا الحصرية....Windows Xp KingoOo Edition
ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Emptyالأحد يوليو 01, 2012 4:06 pm من طرف احمد تيكر

» برنامج تحويل صيغ الفيديو Amond video converter
ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Emptyالثلاثاء أغسطس 16, 2011 7:03 pm من طرف billal94

» كليب نديم نور..شو مشتاقلك-رومانسى
ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Emptyالخميس يوليو 07, 2011 11:26 pm من طرف inkibid

» فيلم سفارى
ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Emptyالإثنين مايو 23, 2011 10:46 am من طرف Admin

» فيلم زهايمر
ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Emptyالإثنين مايو 23, 2011 10:43 am من طرف Admin

» فيلم صندوق خشب
ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Emptyالإثنين مايو 23, 2011 10:33 am من طرف Admin

Navigation
 البوابة
 فهرس
 قائمة الاعضاء
 الملف الشخصي
 س و ج
 ابحـث
منتدى
التبادل الاعلاني
احداث منتدى مجاني

ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز )

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
lovly woman
أفندينا شغال
أفندينا شغال
lovly woman

احترامك لقوانين المنتدى : ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) 478311640
اوسمة : ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Member
الدوله : ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Female31
دعاء : ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) 15781610

ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Empty
مُساهمةموضوع: ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز )   ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Emptyالأحد فبراير 15, 2009 6:58 pm

جملة سمعتها ولفتت نظرى قلت بقى لازم اعرف اسباب ان الناس فاكرانا مش عايزين نتعب ومش عايزين نشتغل بصراحة الى شايفاة ان مستقبلن بيضيع اولا ندخل الكلية ومعظم دراستنا مش احنا الى اخترناها ثانيا نتخرج بعد ما يطلع عينا من الدكاترة ثاثا نروح ندور على شغل بالذات للرجالة اول حاجة يطلبها شهادات كمبيوتر ولغة رغم ان ممكن يكون العمل دة محل بقالة على اول الشارع نيجى نسال صاحب العمل واية لزمة طلباتك دة يرد ببساطة مفيش شغل دلوقتى من غير شهادة كمبيتر وانا بحب اعمل زى الناس طب يا خويا ربنا يخليك للناس Laughing رابعا ابقى قابلنى لو لقيت شغل وابقى قابلنى لو لقيت وطلع صاحبةراجل عندة ضمير مقدر مجهودك وفى النهاية بتبقى قرفان Mad ومفيش قدامك الا حل واحد elephant نروح الهند بلد دملة وفيها افيال عم رشيد ابو ابن خالة عمة جارة ابويا راجل امير شاف حالى صعبت علية ومش بس كدة دة اقنع ابويا بالسفر وقالة بس طلعلة البسبورت وملكش دعوة بس ايدك قبلا على 25 باكوا مقدم 5 مؤخر 10مصاريف فى النص rendeer كدة بقت فل وكل عام وانتم بخير اى اب مكان ابونا هيدفع مفيش اب بيكرة ان ابنة ميسفرش ولا يكون مستقبلة وفى بالة هيقول بكرة هيعوضنى ويعوض اخواتة ويعمل البسبور وياخد التاشيرة ويا خدة قريبة ويقولة يلاهتتاخلر على الطيارة ونروح نلاقى الطيارة اية مركب صيد صغيرة فيها تلاتة زى حلاتى والى يحصل يحصل والموضوع ينقلب بلوة ويضيع الالخ ويضيع خامسا بقى افرض لقينا شغل وصاحب الشغل طلع راجل امير وابن ناس روق كدة بقى احلوت وخلاص اخيرا هتقدم لسوسو حبيبة قلبى اولا لازم اروح اجيب تورتة والبس شيك وابوها يكلمنى بقى فى الشبكة والمهر وبساطة الراجل قال ( شوف يا ابنى عليك تجيب شقة وعليك تجهز وتدغع مهر وتجيب شبكة وتعمل فرح فى فندق 10 نجوم وو.....)
هو سؤال واحد بعد كل الرغى دة لو احنا جيل مش عايز يتعب مكنش ظهر على ايامنا حجات يمكن اول مرة نسمع عنها عن جرايم وحجات بتتعمل فى الشباب وبيعملها الشباب مقلناش الحل كلة على الدولة لا الحل هو للقطاع الخاص انا شايفة ان الدولة مغلططش لية لانها حاليا لما لقت نفسها مش قادرة تكفى الاحتياجات للشعب لوحدها قررت تشارك تبقات الشعب الغنية وحولت اغلب منشاتها العامة الى منشات خاصة العيب الوقتى فى اصحاب القطاع الخاص ومش بس العيب عليهم العيب على العصر الى احنا فية ومتطلباتة زمان لو كنا احنا عايشين زمان عمرنا ما كنا هنعرف بعض اصبح الان كل شىء سهل الحصول علية لكن المهم اننا نعرف الهدف ودى مشكلة اغلب شباب جيلنا فيارب ان ندعو لهم بالهداية والتوفيق
oza
أفندينا مسنود
أفندينا مسنود
oza

احترامك لقوانين المنتدى : ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) 478311640
اوسمة : ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Member
الدوله : ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Female31
دعاء : ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) 15781610

ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Empty
مُساهمةموضوع: رد: ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز )   ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Emptyالأحد فبراير 15, 2009 7:41 pm

يا رب يا لولو بس انا شيفاكى يعنى واخده الموضوع بعصبيه اوى اهدى يا ماما
ريحى نفسك فى مثل بيؤلك مكنش تعزر و باع حزر
ههههههههههههههههه
احنا بنتعب و كل حاجه بس بنتعب تعب مش فى مكانه الصحيح
انها بقينا عاملين زى اللى بيتعلق فى قشايه عاوز يشتغل و يجيب فلوس و انتهانا محدش بيفكر يشتغل صح
و لو على الدراسه اللى بتتكلمى عليها فانسى ان حد يدخل كليه عاوزها و بيحبها الا لو كان حظه حلو او .................
واخد بالك يا ابرهيم
هههههههههههههههه المهم الحياه ماشيه كله بياخد نصيبه
تقبلى مرورى بقا
Admin
المديــر العــام
المديــر العــام
Admin

اوسمة : ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Empty

مُساهمةموضوع: رد: ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز )   ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Emptyالإثنين فبراير 16, 2009 10:00 pm

اقتباس :
اولا ندخل الكلية ومعظم دراستنا مش احنا الى اخترناها

والله يالولا التنسيق والمجاميع اللى فية دى هى السبب
الواحد يبقى بيذاكر طول السنة وطالع عينه والمتحان ييجى فى مستوى طالب م المريخ يعنى بتوع لارض لو اتشالوا واتهبدوا مش حيجيبوا مجموع عالى يعنى اية كلية تقبل من 98.5%
ولو ماجبش المجموع ده يبقى مش حقة مع انه ممكن لو دخل الكلية دى يبقى ناجح عن واحد جايب 100%
لازم الوزاره تراف بحال الطلبة شوية

اقتباس :
ثانيا نتخرج بعد ما يطلع عينا من الدكاترة

والله هى دى تقريبا بتبقى عقده م الدكاترة نفسهم مش عاوزين يشوفوا طالب احسن منهم احنا كان عندنا نفس النوعية دى فى الكلية
طاب لية
هو اية ذنب الطالب ده هل ذنبة انه نفسة يبقى حاجة نافعه فى المجتمع
لو كانت هى دى الفكرة يبقى العيب فى المجتمع اللى خلى امثال الدكتور ده يمسك المنصب ده

اقتباس :

ثاثا نروح ندور على شغل بالذات للرجالة اول حاجة يطلبها شهادات كمبيوتر ولغة رغم ان ممكن يكون العمل دة محل بقالة على اول الشارع نيجى نسال صاحب العمل واية لزمة طلباتك دة يرد ببساطة مفيش شغل دلوقتى من غير شهادة كمبيتر وانا بحب اعمل زى الناس طب يا خويا ربنا يخليك للناس

والله يا لولا اراهنك انها حتى لو شركة كبيره وبتقول عاوزين شهاده كمبيوتر م الموظف الفلانى

ان الموظف ده عنده كمبيوتر ع المكتب بتاعه ده لو كان عنده مكتب اصلا

اقتباس :

رابعا ابقى قابلنى لو لقيت شغل وابقى قابلنى لو لقيت وطلع صاحبةراجل عندة ضمير مقدر مجهودك وفى النهاية بتبقى قرفان Mad ومفيش قدامك الا حل واحد elephant نروح الهند بلد دملة وفيها افيال عم رشيد ابو ابن خالة عمة جارة ابويا راجل امير شاف حالى صعبت علية ومش بس كدة دة اقنع ابويا بالسفر وقالة بس طلعلة البسبورت وملكش دعوة بس ايدك قبلا على 25 باكوا مقدم 5 مؤخر 10مصاريف فى النص rendeer كدة بقت فل وكل عام وانتم بخير اى اب مكان ابونا هيدفع مفيش اب بيكرة ان ابنة ميسفرش ولا يكون مستقبلة وفى بالة هيقول بكرة هيعوضنى ويعوض اخواتة ويعمل البسبور وياخد التاشيرة ويا خدة قريبة ويقولة يلاهتتاخلر على الطيارة ونروح نلاقى الطيارة اية مركب صيد صغيرة فيها تلاتة زى حلاتى والى يحصل يحصل والموضوع ينقلب بلوة ويضيع الالخ ويضيع

والله يا لولا دى مشكلة كبيرة

وحلها الوحيد المستحيل ان الدوله توفر وظايف بس ازاى لازم يضيع الاف الشباب بسبب الهجرة الغير شرعية عشان ينبسطوا ومش حيوفروا وظايف برده

لان احنا بكل بساطة بلد نايمة من دول العالم السابعاقتصاد زى الزفت مبنحاولش ان احنا ننمى نفسنا كل حاجة بنفكر فيها بتبقى مجرد حلم فى خيالنا

بالنسبة للاخ اللى رايح لسوسو ده باه

هو لية الاهالى مش مقدرين ان الزمن متغير 750 درجة عن زمنهم

ايام الواحد كان ب 5 جنية يقضى 3 شهور وهو مستريح هو ومراتة وعيالة السبعه

حتى البنات متنططه عاوزه اشيك حاجة واغلى حاجة

اشمعنى صاحبتها نعيمة

الغيرة ممكن تكون سبب م الاسباب اللى مخليانا كده فى المستوى ده

لو كل واحده رضت بنصيبها سواء مع واحد غنى او على قد حالة

مكنش ده بقى حالنا

موضوعك جميل اوى يا لولا

بيناقش اكتر من حاجة من التعليم لحد الجواز

نيجى باه

ياترى الذنب على مين

هل الذنب علينا احنا اننا معرفناش نجيب المجموع اللى يدخلنا كلية حلوة او على الحكومة اللى مش قادرة توفر للشباب فرص عمل وبتبيع القطاع العام للخاص وده اكبر غلطة غلطتها الحكومة على فكرة لان لما القطاع الخاص هو اللى بيمسك يبقى حيقلل العماله عشان يكسب هو

انما لو الحكومة كانت حتوفر فرص العمكل لكل واحد

ولا يا ترى ده ذنب المجتمع اللى احنا مش قادرين نعيش فية فى وسط التطور التكنولوجى

انا اعتقد ان الذنب ذنب الحكومة اللى مقدرتش تساير العصر والمجتمع

على فكرة البلد دى فيها فلوس كتيرة اوى بس منهم لله اللى بينهبوا فيها وسايبين شعبها جعان

هم لو بيراعوا ربنا فينا والله ربنا حيباركلهم

وحنبقى احسن بلد

انا طلعت بره الموضوع شكلى صح

بس هو الحل الوحيد للمشكلة دى ان الحاكم

يخلى باله من رعيتة ويعمل زى الصحابه زمان

سيدنا عمر بن الخطاب وابو بكر الصديق

كانت الامه الاسلاميه عايشين احسن عيشة لان العدل كان سايد فيها

وحسبى الله ونعم الوكيل

بحييكى يالولا ع الموضوع الجميل ده ومعلش انى طلعت بره الموضوع

ولا انا مطلعتش ولا ايه
والله مانا فاهم حاجة واتخنقت وخنقتكم معايا
https://afandina.mam9.com
lovly woman
أفندينا شغال
أفندينا شغال
lovly woman

مُساهمةموضوع: رد: ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز )   ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Emptyالثلاثاء فبراير 17, 2009 6:55 pm

شكرا اوزة لردك الغالى وشكرا ليك يات احمد وبالعكس انت مخرجتش برة الموضوع انت كلامك سليم جدا بس انا من راىى حاجة مش عارفة هتوافقنى عليها ولا لا ان لما يكون فية مشكلة او ازمة بيبقى السبب فيها كل الاطراف يعنى احنا وا لحكومة والسياسة الخارجية وفئات الشعب صحافة واعلام وتطور تكنولوجى كل دة سبب ازمة مش بس كدة وجود لعولمة واستبدال كل شىء بالسهل جعل الانسان متساهل وبيبحث عن الحلول السهلة عشان كدة الشاب دة دور على اسهل طريق الهجرة فى النهايى اتمنى اشوف البلد دى كويسة لانها بجد تستاهل وشكرا لمرورك الغالى يا احمد وردك المهم
Admin
المديــر العــام
المديــر العــام
Admin

اوسمة : ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Empty

مُساهمةموضوع: رد: ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز )   ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Emptyالثلاثاء فبراير 17, 2009 10:50 pm

هو احنا ممكن نكون السبب فى كده
عشان حاجة واحده
ان احنا رضيين باللى احنا فية ومش عاوزين نغيره
https://afandina.mam9.com
lovly woman
أفندينا شغال
أفندينا شغال
lovly woman

مُساهمةموضوع: رد: ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز )   ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Emptyالأربعاء فبراير 18, 2009 7:18 pm

عندك حق واللة يلا مش نملك غير اننا ندعى لربنا ونعمل ما بوسعنا وشكرا يا قمر للكلام والراى الجميل دة
titocpoo_83
مشــرف
مشــرف
titocpoo_83

مُساهمةموضوع: رد: ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز )   ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Emptyالإثنين مارس 09, 2009 2:27 pm

زمان و انا فى المدرسه كان ديما المدرسين يقوللنا انت جيل مش نافع
بقى هما دول اللى حيحرروا القدس يتكم ستين نيله كنت بدايق اوى
و ياسلام بقى على تعلقتهم على تسريحت الشعر
قال يعنى و هما فى سنينا مكانوش زينا و يمكن اكتر كمان
و بعدين قدس ايه اللى ديما يقوللنا عليها اذا كانوا هما اللى ضيعوها
فعلا هو ده صراع الاجيال و ممكن نشوف ده فى الافلام القديمه شويه
ديما الناس الكبيره مش عاجبهم الشباب ده الطبيعى يعنى
و بيشوفوا اى حاجه الشاب بيعملها غلط
انا شايف ان جيلنا مظلوم اوى و الاجيال اللى جايه ربنا يكون فى عونها
لان العمليه هتتنيل اكتر من دلوقتى
هو مين مننا دلوقتى اللى بتجيله حاجه على الجاهز
مهو الواحد بيشوف الشباب بيتبهدلوا يمين و شمال علشان يعيشوا و مفيش فايده
مش عارف بقى انا صراحه مش لاقى حل
لان كده كده و مهما نعمل مش هيعجب حد هنفضلوا جيل منيل فى عيونهم
احسن حاجه نكبر دماغنا من كلامهم و ناخد منه اللى ينفعنا
و نعيش حياتنا زى ما احنا عيشين
lovly woman
أفندينا شغال
أفندينا شغال
lovly woman

مُساهمةموضوع: رد: ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز )   ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز ) Emptyالثلاثاء مارس 17, 2009 2:37 am

كلامك جميل تيتو بس اللة اعلم يمكن الاجيال الجاية تكون احسن مننا ويمكن لا بس فى النهاية فعلا صراع الاجيال دة هيفضل شغال
ولكم باك يا دوك وحشتنا معنتش تغيب علينا تانى راى صائب ومشاركة رائعة من دكتور تيتو بعد العودة

ازمة الشباب والجملة المضلة ( روحو فى ستين داهية انتوا جيل بايز عايز كل حاجة على الجاهز )
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» انا مش مصدق ... انتوا مصدقين؟!
» صور فيلم ازمة شرف
» الاختراع الى اسمة مدارس